Artykuł:
MZ - PAKIET KOLEJKOWY
Napisany przez M-S-M, dnia 2014-04-04 12:43:38
Sprawdź, jakie zmiany proponuje Ministerstwo Zdrowia.
PAKIET KOLEJKOWY
- 1. LEKARZ RODZINNY - ZMIANY
• poszerzenie listy badań diagnostycznych m.in.: o FT3, FT4, Holter EKG, EKG wysiłkowe, Holter ciśnieniowy (ABPM), gastroskopię, kolonoskopię, spirometrię
cel: Mniej pacjentów oczekujących w kolejce do specjalisty w celu uzyskania skierowania na badania diagnostyczne. Możliwość przeprowadzenia całego procesu diagnostycznego oraz leczenia w ramach kompetencji lekarza rodzinnego.
• powstanie fundusz badań kosztochłonnych
cel: Budowanie motywacyjnego systemu finansowania lekarza rodzinnego. Lekarz rodzinny będzie mógł wykorzystać te środki wyłącznie jeśli przeznaczy je na dodatkową diagnostykę i badania.
• lekarz pediatra i internista w POZ
cel: Większa liczba lekarzy w podstawowej opiece zdrowotnej, możliwość wyboru przez pacjenta czy chce być pod opieką internisty, pediatry czy lekarza rodzinnego.
• wprowadzenie porady receptowej
cel: Zmniejszenie kolejki pacjentów oczekujących na wizytę u lekarza rodzinnego np. w celu przedłużenia recepty.
- 2. LEKARZ SPECJALISTA – ZMIANY
• podwyższenie wyceny pierwszej wizyty, jeśli pacjent zostanie zdiagnozowany i zostanie zaplanowane leczenie w ciągu max. 6 tygodni, po upływie których lekarz specjalista zdecyduje o skierowaniu pacjenta pod opiekę lekarza rodzinnego
cel: Zwiększenie liczby wizyt nowych pacjentów, motywacja do szybkiej diagnostyki i leczenia.
• wprowadzenie pakietów diagnostycznych przy pierwszej wizycie pacjenta, np.: diagnostyka podstawowa chorób tarczycy.
cel: Zapobieganie zlecaniu niepotrzebnych badań, zachęta w postaci nowego produktu finansowego.
• zniesienie obowiązku konsultacji specjalistycznej raz na 12 m-cy, w celu możliwości przedłużenia recepty przez lekarza rodzinnego
cel: Skrócenie kolejki do lekarza specjalisty.
• wprowadzenie porady receptowej
cel: Zmniejszenie kolejki do lekarza specjalisty.
- 3. SZPITAL - ZMIANY
• utworzenie poradni przyszpitalnych
cel: Gwarancja wizyty po zabiegu.
• zmiana wyceny hospitalizacji jednodniowej
cel: Krótszy pobyt pacjenta w szpitalu, jeśli nie ma takiej konieczności.
• usunięcie z JGP czasu hospitalizacji
cel: Krótszy czas pobytu pacjenta w szpitalu.
• wprowadzenie produktu „hostel + dowóz”
cel: Ograniczenie hospitalizacji w trakcie radioterapii.
• jasne zasady kwalifikacji do zabiegu usunięcia zaćmy i wszczepienia endoprotez
cel: Wykonywanie zabiegów wyłącznie u pacjentów, którzy ich faktycznie potrzebują, ograniczenie możliwości zapisywania się na te zabiegi „na zapas”.
- 4. KOMPETENCJE
• wprowadzono specjalizacje modułowe
cel: Przyśpieszenie i ułatwienie procesu kształcenia lekarzy.
• „krótka ścieżka” specjalizacyjna dla wąskich specjalizacji
cel: Zwiększenie liczby lekarzy w systemie.
• zwiększenie kompetencji lekarzy w trakcie specjalizacji
cel: Zwiększenie liczby lekarzy w systemie.
• zwiększenie kompetencji lekarzy z pierwszym stopniem specjalizacji
cel: Zwiększenie liczby lekarzy w systemie.
- 5. PIELĘGNIARKI (zmiany od 2016 r.)
• możliwość zlecania niektórych badań
cel: Zwiększenie w systemie liczby osób uprawnionych do zlecania badań.
• „recepta pielęgniarska” na wybrane leki
cel: Zwiększenie w systemie liczby osób uprawnionych do wystawienia recepty.
• możliwość wystawiania recept w ramach kontynuacji ordynacji lekarskiej
cel: Zmniejszenie liczby osób czekających na wizytę lekarską w celu kontynuacji leczenia.
• możliwość ordynowania wyrobów medycznych
cel: Zwiększenie w systemie liczby osób uprawnionych do ordynowania wyrobów medycznych.
- 6. NFZ - ZMIANY
• mapy potrzeb zdrowotnych
cel: Lepsze dopasowanie wydatkowania publicznych środków do rzeczywistych oraz prognozowanych potrzeb zdrowotnych obywateli.
• wyprowadzenie wycen procedur medycznych z NFZ do AOTM
cel: Nadzór nad sposobem wydawania pieniędzy, jakością i niezależną wyceną procedur.
• zmiana wycen procedur medycznych, np. w okulistyce, radioterapii
cel: Optymalizacja, racjonalizacja i wypośrodkowanie opłacalności procedury i kosztów płatnika.
• bezterminowe umowy z lekarzami rodzinnymi, pięcioletnie umowy z lekarzami specjalistami i stomatologami, dziesięcioletnie umowy ze szpitalami
cel: Stabilizacja na rynku świadczeniodawców.
• zobowiązanie NFZ do zabezpieczenia pacjentów oczekujących na świadczenia medyczne w podmiocie, który traci kontrakt i przekazanie tych pacjentów innemu podmiotowi z uwzględnieniem dotychczasowego czasu oczekiwania
cel: Zapewnienie bezpieczeństwa pacjentów.
- 7. INFORMACJA
• zmiany na stronie NFZ
cel: Ułatwienie dostępu do informacji dotyczącej czasu oczekiwania na świadczenia medyczne w każdym podmiocie w kraju.
• infolinia „kolejkowa” i „refundacyjna”
cel: Ułatwienie dla pacjenta
- 8. ORGANIZACJA - ZMIANY
• rozdzielenie kolejki na nowych pacjentów i kontynuujących leczenie
cel: Pokazanie rzeczywistego czasu oczekiwania na pierwszą wizytę.
• 10 kolejek centralnych w najdłuższych czasach oczekiwania
cel: Kontrola nad kolejką.
• obowiązek podmiotów do cotygodniowego raportowania kolejek
- liczba oczekujących,
- pierwszy wolny termin zamiast średni czas oczekiwania
cel: Aktualna informacja na temat czasu oczekiwania.
• elektroniczne prowadzenie list oczekujących
cel: Uporządkowanie kolejek.
• raportowanie liczby osób oczekujących według nr PESEL do NFZ
cel: Możliwość weryfikacji liczby miejsc, w których pacjent jednocześnie oczekuje na wizytę.
• wykreślenie z kolejki wizyt umówionych przez pacjenta do specjalistów w tej samej dziedzinie i pozostawienie wyłącznie wizyty z najkrótszym czasem oczekiwania
cel: Uniknięcie kilkukrotnego wykazywania jednego pacjenta w kilku kolejkach do tego samego specjalisty.
• 14 dni na dostarczenie przez pacjenta oryginału skierowania
cel: Zmobilizowanie pacjenta do zgłoszenia się na umówioną wizytę, zapobieganie zapisywaniu się do kilku kolejek jednocześnie.
• wykreślenie pacjenta z listy oczekujących w przypadku braku dostarczenia skierowania lub niezgłoszenia się na wizytę
• możliwość wystawienia recepty na 12 m-cy
cel: Zmobilizowanie pacjenta do zgłoszenia się na umówioną wizytę, zapobieganie zapisywaniu się do kilku kolejek jednocześnie.
• możliwość odbioru recepty przez osobę upoważnioną przez pacjenta
cel: Ułatwienie dla pacjenta.
Źródło: Ministerstwo Zdrowia
Użyte tagi: Ministerstwo Zdrowia, NFZ